Filip, 25 år, arbetar idag heltid som revisors-assistent på Deloitte i Östersund.
Filip ser framtiden i Östersund
Flyttade till Östersund för kärlekens skull
Sedan våren 2024 arbetar Filip, 25 år, heltid som revisors-assistent på Deloitte, ett av Sveriges ledande konsult- och revisionsföretag. Anställningen han har idag började med ett studentjobb under tiden på ekonomiprogrammet på Mittuniversitet, men låt oss backa några steg.
Filip Andersson är 19 år och i och med sitt skidintresse har han valt att jobba i fjällen – närmare bestämt i Sälen. Där träffade han sin nuvarande sambo Elin från Ljusdal, och efter ett par vintersäsonger i Dalarna är Elin sugen på att studera. Elin, som precis som Filip älskar att åka skidor och vara i naturen har sedan länge haft siktet inställt på att söka Turism- och destinationsutvecklingsprogrammet i Östersund. Där kan hon kombinera sina intressen med studier och arbete.
Filip, som hade planer på att börja studera i Uppsala, Linköping eller Göteborg följer istället hjärtat, och flyttar till Östersund för kärlekens skull.
– Vi kom båda in på våra förstahandsval och ordnar med lägenhet på ett par veckor. Det här är höstterminen 2020, mitt i pandemin och ingenting är som det ska, säger Filip.
Filip som hade sett framför sig en typisk universitetsupplevelse möts av motsatsen när alla klasser och föreläsningar sker på distans. Det han såg fram emot, med alla sociala sammanhang, uteblir – och han tar ett beslut.
– Det blev inte riktigt som jag hade tänkt, så jag väljer att göra ytterligare en säsong i Sälen och kommer tillbaka till Östersund igen våren 2021, berättar Filip.
Ännu en gång blir han antagen till ekonomiprogrammet, och ordningen är mer eller mindre återställd. Med tiden kommer Filip in i livet i Östersund, en stad han sedan tidigare inte haft någon relation till. Lagom till att vintern har anlänt börjar han känna sig som hemma.
– All den snö som finns här är fantastisk. Att kunna åka längdskidor i stan eller åka till Åre över dagen är väldigt värdefullt.
Dessutom gillar jag storleken på staden, den är lagom och det passar mig. Östersund har allt, det enda jag saknar är Ikea, säger Filip.
"Jag har insett att man inte kan få allt i livet, men här får jag väldigt mycket"
Förutom vintern och skidåkningen uppskattar Filip som så många andra i Östersund att staden har så nära till naturen. Att man med bil eller buss snabbt kan befinna sig på fjället eller på en vandringsled. Här finns allt på en och samma plats, om man frågar Filip i alla fall.
– De enda anledningnarna till att vi skulle överväga att flytta härifrån är att det är långt till nära och kära. Våra familjer och vänner bor många mil bort, säger Filip.
Det kan vara svårt att få allt i livet, men i Östersund kan man få väldigt mycket
Under studietiden såg Filip till att hitta en sysselsättning. Han märkte med tiden att det fanns luckor att fylla i vardagen, tid han gärna ville få ut något av.
– Min första sommar som student började jag sommarjobba på Swedbank på Frösön. Det var perfekt för mig då jag kunde schemalägga mina timmar efter studierna, säger Filip.
Han hade inga planer på att se sig om efter annat, men efter att Deloitte besökt universitetet ledde det ena till det andra.
– Jag fick en väldigt bra känsla, och så gick det som det gick, säger Filip.
Medan Filip arbetar på Deloitte jobbar hans sambo Elin med kompetensförsörjning på Handelskammaren Mittsverige. Efter att båda avklarat tre år med studier testar de nu på livet i Östersund som heltidsarbetande. För framtiden finns här, menar Filip – och definitivt som ekonom.
– Jag har insett att man inte kan få allt i livet, men här får jag väldigt mycket, säger han.
Fler berättelser från Östersund







